tisdag 26 juni 2018

Ett första inlägg


Hej och välkomna till denna nystartade blogg!

(Och ett inlägg som blev lite längre än vad jag hade tänkt mig)

För några år sedan upptäckte jag börsen och allt det fantastiska som det innebär. Spänningen, osäkerheten, avkastningen och riskerna. Det sög in mig i en värld som jag nu har lärt mig att älska, en värld som jag lägger ner mängder av både tid och känslor på.

Jag tog mina första staplande steg i November 2013 då jag köpte en aktie i H&M för 269kr. Fyra dagar senare sålde jag samma aktie för 274 och hade därmed gjort min första vinst på aktier (och kanske också min bästa försäljning någonsin?). Min vinst blev självklart helt utraderad av courtage och vinstskatt men för mig var sånt trams inte så viktigt! Jag hade ju tjänat 5kr på att göra nästan ingenting?

Åren gick och jag fortsatta investera försiktigt i fonder pga den låga kostnaden och det enkla upplägget, även om jag var inne och petade i bolag som MyTaste, FormPipe och OptiFreeze. Bolag som jag inte hade någon blekaste aning om vad de gjorde, men såhär i efterhand verkar jag kunna urskilja en GemensamNämnare...Jag har alltid varit en sucker för versaler!

Under 2015/2016 fick jag verkligen upp ögonen för det här med Analyser och Värderingar, och jag tyckte det jag läste och hörde i olika forum/tidningar/bloggar verkade vettigt; för att investera i bolag borde man göra en ordentlig analys och komma fram till vad ett bolag egentligen är värt. Men hur gör man då? Jag började precis som de flesta med att lära mig om olika jämförelsetal, så som P/E, P/B EV/EBITDA och liknande och jag tyckte det var ett enkelt och bra sätt att värdera bolag på. P/E<15 = lågt värderat! Eller?
Efter ett tag insåg jag själv att det måste finnas mer till värderingar än att titta på priset relativt försäljning eller vinst, och upptäckte som tur var Prof. Aswath Damodaran (YouTube kanal). Jag konsumerade allt han hade lagt ut på internet och lärde mig sakta men säkert om Discounted Cash Flow valuation, eller DCF värderingar.

En helt ny värld öppnades upp för mig, med mängder av ny kunskap som jag fortfarande tar till mig varje dag. Jag sökte under dessa åren på internet efter svenska bloggar eller forum där jag kunde lära mig om DCF värderingar, då allt jag hittade var på engelska. Men jag kammade noll.
Idag känner jag att jag vill ge tillbaka något till gemenskapen, och hoppas att mina analyser och värderingar kan hjälpa andra att lära sig om verktyget som är just DCF värdering.

Jag hoppas att kunna dela med mig av minst 1-2 analyser i månaden, men allt hänger såklart på tiden jag har över.
Jag kommer även att uppdatera utseendet på bloggen allt eftersom. Håll ut kära läsare!

Disclaimers

  • Jag har inte på något sätt en fullständig kunskap om DCF eller bolagsanalys, utan jag lär mig as I go. Kommentera gärna om ni ser några uppenbara misstag.
  • Det finns mängder av olika sätt att analysera bolag på förutom DCF. Jag har valt att använda detta verktyget då det fungerar bäst för mig. 
  • Mina slutsatser i analyserna är baserade på mina åsikter och representerar alltså inte någon sorts objektiv sanning. Jag kan ha fel, och jag kan ha rätt.
  • Gör alltid din egen analys innan du investerar
  • Alla investeringar är förknippade med risk. Investera aldrig pengar som du inte är beredd att förlora.



Ni hittar mig på Twitter under profilen @AndreBlaklint (Länk till min twitter) där jag gärna pratar/diskuterar eller svarar på frågor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar